FFashion X ONE - Poradnik o modzie
Prosty poradnik jak dobrać sukienkę do pracy. Przeczytaj koniecznie! [cz. 1/3]
18 lipca 2018
To jak ubieramy się w pracy świadczy o naszej pozycji zawodowej, dlatego w warunkach biznesowych trzeba ubierać się odpowiednio do zajmowanego stanowiska. Warto zaopatrzyć się w kilka podstawowych elementów biurowych kreacji, takich jak beżowa bluzka czy czarna sukienka i bazować na nich przy tworzeniu bardziej skomplikowanych zestawów. W tym artykule dowiesz się w którą stronę najlepiej pójść, żeby sukienka biurowa była zarówno profesjonalna i modna.
Zasady ogólne: czym jest dress code i dlaczego jest taki ważny?
Dress code to nic innego jak zbiór zasad dotyczący ubiory (“etyka ubioru”), który dotyczy wszystkich członków określonej grupy. Grupa ta może być dowolna, tak samo jak dowolny może być dresscode. Dress codem polityka, ale trudno szukać ludzi w garniturze na zlotach rycerzy, gdzie dress code z pewnością jest zgoła odmienny.
W warunkach biurowych istnieje dość uniwersalny zbiór reguł ubioru, chociaż oczywiście też jest to mocno zależne od profilu firmy. W pracy musimy przede wszystkim pamiętać o profesjonalizmie i wzajemnym szacunku do współpracowników, a dopiero potem o ekstrawagancji i modnych kreacjach. Dress code biurowy opiera się przede wszystkim na minimalizmie, prostocie i elegancji, co jest o tyle korzystne dla miłośniczek mody, że w sezonie 2018/2019 to właśnie takie stylizacje są na topie, zwłaszcza jeśli chodzi o sukienki szyte w Polsce.
Ogólne zasady noszenia sukienek do biura to przede wszystkim jej odpowiednia długość. Za krótka i za długa sukienka nie będzie dobrym pomysłem, dlatego idealny wydaje się kompromis “do kolan”, z niewielkimi odchyleniami w jedną lub drugą stronę. Dekolt w żadnym wypadku nie powinien być głęboki, gdyż praca nie jest miejscem na eksponowanie biustu. Przyjmuje się, że maksymalny dekolt to 7cm liczony od jabłka adama w dół.
Jeśli przychodzisz do pracy tylko w sukience, bez odzieży wierzchniej, nie powinnaś mieć odkrytych ramion, a rękawy powinny sięgać ¾ długości ramion. Krótsze rękawy czasami wchodzą w grę, jednak nie krótsze niż do połowy długości między łokciem i ramieniem.
Kolorystyka sukienek do pracy
W biznesie wyróżnia się 3 kategorie dress codu: formalny, casualowy i smart casualowy. Ten pierwszy, najbardziej oficjalny, wymaga nie tylko podstaw biurowego dress codu wymienionego powyżej, ale także odpowiedniej kolorystyki. Formalne sukienki powinny być granatowe, grafitowe lub szare. Drugi styl, mniej, choć nadal formalny, dopuszcza beż, brąz i inne stonowane kolory, np. popiel. Na najwięcej ekstrawagancji mogą pozwolić sobie panie, których pracodawca zezwala na “smart casual”, czyli najmniej oficjalnego stylu biurowego. Tutaj można pozwolić sobie na szerszą paletę barw, począwszy od wiosennych, jasnych kolorów, przez modne obecnie pastelowo-jaskrawe barwy, skończywszy na uniwersalnych bieli i czerni. Warto jednak pamiętać, że czerń może być kontrowersyjna. “Mała czarna” powinna być zarezerwowana na okazje wieczorowe, a nie do pracy. Według polskich projektantek mody, do czarnych sukienek zawsze należy dobrać żakiet czy inną odzież wierzchnią.
Materiał sukienki do pracy
Fason i kolor sukienki są zdecydowanie najważniejsze, jednak materiał także nie jest bez znaczenia. Podobnie jak w innych przypadkach, najlepiej jest postawić na naturalne materiały, które świetnie sprawdzą się w zamkniętych pomieszczeniach (przecież nie każde biuro wyposażone jest w klimatyzację). W kwestii materiału sukienek do biura bezkonkurencyjna będzie więc bawełna i wszelkie jej naturalne odmiany.
Mimo wszystko na uwagę zasługują też inne materiały, takie jak wiskoza i satyna, czyli chemiczne włókna roślinne. Ciekawym wyborem, bardzo teraz modnym są też mieszanki włókien sztucznych i naturalnych, np. bawełna połączona z poliestrem lub poliamidem. Niezmiennie jednak, warto zadbać, by stosunek naturalnych do nienaturalnych tkanin zawsze był na korzyść tych pierwszych. Sukienka, poza tym, że ma być modna i elegancka, przede wszystkim musi oddychać!
Komentarze